Tipy, jak na zimní dovolenou v karavanu nebo obytném autě

 

Zimní dovolená na čtyřech kolech má spoustu předností. Představte si výhled z okna na zasněženou krajinu nebo mrazivé noci a vy v krásně vyhřátém karavanu. Byla by škoda neužít si dovolenou v karavanu v chladných měsících, nemyslíte? Jedno jde ale jasné, zimní kempování je velmi specifické, ať už máte karavan, nebo obytné auto, je potřeba mít na paměti několik důležitých věcí.

Karavanisti se často nejvíce obávají zimy, ale to není třeba, protože většina karavanů a obytných aut (i těch hůře izolovaných) se bez problému vytopí i při minusových teplotách. Problém může nastat u odpadních nádrží (případně vypouštějícího ventilu) umístěných na podvozku obytných aut, které mohou zamrznout. Bohužel se s tím nedá dělat nic jiného, než být trpěliví a čekat až zase rozmrznou.

POHODLNÉ KEMPOVÁNÍ V ZIMNÍM KEMPU

Pokud se poprvé chystáte v zimě do kempu, nejprve si pro jistotu rezervujte své místo a informujte se, jak je kemp vybavený. Zimní kempy nabízejí nejrůznější služby, které se vám budou hodit a výrazně vám zjednoduší zimní kempování. Můžete se například připojit na elektřinu, načerpat vodu, vypustit šedou vodu, stejně tak i vylít WC, někdy i vyměnit plynovou láhev, vysušit si lyžařské boty, nebo si uschovat lyžařské vybavení. Zimní pobyt v takto vybaveném kempu se od toho letního příliš nemění. Myslete na to, že je potřeba například postavit karavan nebo obytné auto tak, aby vám nezamrzly odpadní trubky, stejně tak je dobré vašeho miláčka obházet sněhem, aby pod ním neproudil studený vzduch, který ochlazuje podlahu a snižuje tepelný komfort. 

Články, které by se vám mohly hodit:

Dostatek plynu nebo možnost výměny plynových láhví je stěžejní

Pokud v  kempu není možnost výměny plynové láhve, dobře si spočítejte, kolik plynu spotřebujete. Obvykle jedna 10 kg bomba s propanem (v zimě vždy používat pouze čistý propan) vydrží dva až čtyři dny (záleží Jan venkovní teplotě a jak vnitřní teplotu regulujete).

V neposlední řadě se zaměřte na správný průřez vodiče, kterým budete připojeni k elektřině. Pokud máte slabý kabel, bude se zahřívat a vtaje do sněhu, ve kterém s velkou pravděpodobností později přimrzne a nepůjde vyndat. Platí proto, že průřez vodiče musí být minimálně 3 x 1,5 mm lépe 3 x 2,5 mm.

Nic dalšího pro zimní pobyt v kempu už vyloženě není potřeba, protože vše důležité zde většinou mají. My si s sebou ještě vozíme teleskopický žebřík na odklízení sněhu ze střechy, skládací lopatu a koště. Většinou je ale možné si tyto věci v kempu také půjčit.

KEMPOVÁNÍ "NADIVOKO" NA PARKOVIŠTI NEBO STELLPLATZE

Druhá možnost, jak jet v zimě do karavanu nebo obytného vozu, je na parkoviště takzvaně „nadivoko“, které jsou mnohdy přímo u lanovek a sjezdovky tak máte na dohled z okna. V tomto případě je váš zimní pobyt potřeba promyslet důkladněji. Pokud vlastníte karavan (přívěs) je kempování na parkovišti komplikované v tom, že nemáte nádrž na odpadní vodu a tudíž ji není kam vypouštět. Proto jsou v zimě na parkovištích u lanovek vidět spíše obytná auta, která jsou na nezávislost více připravená. 

Většina horských středisek v Česku i v sousedních zemích je na tento způsob cestování již zvyklá.

Pro pobyt na parkovišti je potřeba vědět kolik elektřiny budete potřebovat a podle toho mít dostatečnou kapacitu baterií, aby jste mohli pohodlně v obytném autě fungovat. Pokud se nechcete dostat do situace, že vám dojde elektrický proud, je potřeba mít vše opravdu dobře spočítané a napětí na bateriích stále kontrolovat. (Nazpomeňte započítat například i vysoušeče lyžařských bot na 12V, které mají každy spotřebu cca 1 A za hodinu.) Pokud se nechcete spoléhat na omezenou kapacitu vašich baterií, je potřeba mít vyřešenou možnost baterie nabít. Na to můžete využít t fotovoltaiku, která ovšem v zimě moc nedává, elektrocentrály nebo palivové články.

Jaké jsou výhody a nevýhody palivových článků Efoy oproti ostatním zdrojů energie jsme dopodrobna probrali v tomto videu.

Voda a odpadní nádrž - dvě spojené nádoby

S vodou je také potřeba šetřit, aby vám vydržela po celou dobu. Každý má jinou spotřebu a tak si můžete vzít s sebou do kanystrů pár litrů navíc, ale mějte na paměti, že jak spotřebováváte čistou vodu, plníte nádrž na šedou vodu, a ta když se naplní, donutí vás z vašeho místa odjet a vypustit ji na místě k tomu určeném.

Bez kabátu ani ránu

U obytných aut vřele doporučujeme zimní kabát, který se dělá ve dvou provedení. Buďto půlkabát, nebo kabát přes kompletní kabát celý předek. Tato izolace zamezí úniku tepla přes přední a boční okna kabiny a stejně tak i rosení oken z vnitřní strany. V neposlední řadě při odjezdu nemusíte řešit led na oknech, za nás je to nepostradatelná součást zimního vybavení. Více informací najdete v článku Sháníte zimní kabátek pro svůj obytňák.

Předvídavé plánování trasy

Sníh a mrazy vyžadují trochu více přípravy a plánování. Jízda v zimních měsících je stejná až do doby, než najedete na sníh. Proto je dobré mít při tahání karavanu auto s náhonem všech kol a čím těžší, tím lepší. U obytného vozu platí, že při náhonu přední nápravy budou pravděpodobně potřeba řetězy, auta se zadním náhonem jsou na tom lépe, ale bez řetězů bych také nevyjel, i s ohledem na to, že je po vás může vyžadovat policie při příjezdu do horských oblastí. 

Velmi důležité je i pamatovat, že v zimě je potřeba důkladně větrat alespoň dvakrát denně. Pro více tipů na zimní karavaning si přečtěte si článek  Jak topit v zimě v karavanu a obytce - efektivně a bez srážení vlhkosti.

A teď už hurá na hory. Šťastnou cestu!