Nejlepší auto na tahání karavanu

Hodně začínajících karavanistů řeší sportu otázek ohledně auta… Utáhne naše auto karavan, který jsme si vyhlédli? Nebudeme si muset pořídit nové auto a případně jaké bude na tahání karavanu nejlepší? Sepsali jsme článek založený na našich zkušenostech, na tom, čím my sami karavany taháme a jak jsme spokojeni.

Výkon ničím nenahradíš

Při výběru auta je třeba podívat se do velkého technického průkazu a zjistit, jak těžký brzděný a nebrzděný karavan/vozík může vaše auto táhnout. Informace ve velkém technickém průkazu se nesmí za žádnou cenu překročit. Samozřejmě je lepší, když má auto víc výkonu, lépe se pak dostanete z krizových situací. Navíc s pomalým autem budete na silnicích tvořit překážku, kterou začnou netrpěliví řidiči předjíždět bez ohledu na značky, což je nebezpečné pro ně i pro vás. Takže výkon je opravdu důležitý a k němu samozřejmě kvalitní brzdy, aby bylo možné soupravu v případě potřeby co nejrychleji zastavit nebo při sjíždění dlouhých či prudkých kopců.

Váha auta má také velkou váhu

Další velmi důležitý faktor, který významně ovlivňuje jízdní vlastnosti soupravy, je váha auta. Čím těžší auto, tím stabilnější a lépe ovladatelnější. Karavan bude poslouchat vaše auto, ne naopak. Pokud bychom se zaměřili na velikost auta,  je lepší spíše menší, protože velká auta jako třeba dodávky nemají vůbec ráda boční nárazový vítr.  Když k ploše auta přičteme ještě plochu karavanu, vznikne obrovská zeď, se kterou boční vítr pěkně zamává a vy za volantem budete mít práci celou soupravu zkrotit. 

Co mít na paměti při výběru nového auta na tahání karavanu

Těžké zobecňovat, protože každý má jinou výchozí situaci. Pro někoho je důležitá cena a spotřeba, pro jiné výkon, velikost, značka, barva a další. Důležité kritérium je i kategorie auta. Pojďme si ji probrat trochu podrobněji. 

  •  Malé osobáky mají zpravidla velmi omezené zatížení na kouli a malý výkon. 
  • Auta střední třídy jako sedany, kombíky nebo rodinné vozy jsou praktičtější, protože utáhnou těžší přívěsy a jsou prostornější. Auta s jednou hnanou nápravou a s přidanou hmotností přívěsu budou více bojovat zvláště při jízdě do kopce. 
  • Karavanisti nejčastěji preferují typ SUV, který byl pro tahání čehokoli přímo zrozen. Většina vozů se zvýšeným podvozkem a vyšší stavbou karoserie disponuje pohonem všech kol a tedy zvýšenou trakcí, výkonnější pohonné jednotky, které snáze kompenzují přidanou hmotnost, a tak mohou SUV tahat širokou škálu karavanů. Podobně jsou na tom i terénní offroady, které jsou pro cestování s rodinou málo komfortní a navzdory velkým rozměrům málo prostorné uvnitř. 
  • Dodávky vám umožní vozit s sebou spoustu věcí, ale mají horší jízdní vlastnosti, jak jsme psali výše. Velké dodávky navíc podléhají zákazům pro nákladní vozidla. 

SUV jako nejlepší volba

Naše rodina používá jednonápravový karavan o celkové váze 1750 Kg a taháme ho Volkswagnem Touareg, což je silné a těžké šestiválcové SUV. Pro nás je to nejlepší kombinace, kterou jsme zatím vyzkoušeli. Karavan se za autem chová velmi klidně a VW Touareg je navíc vybaven asistentem, který dokáže karavan sám srovnat, když se z nějakého důvodu rozhoupá. S touto kombinací máme najeto už desítky tisíc kilometrů a je to opravdu velmi příjemné a bezpečné svezení. Toto SUV slouží i jako pohodlné rodinné auta pro běžné ježdění. 

Stejně tak oceňuji, že máme na Touaregu tažné zařízení namontované přímo od výrobce, protože funguju skvěle. Dodělávaná tažná zařízení se s vozem nedokážou tak dobře propojit a auto často neví, že nějaký přívěs vůbec táhne. Asistenti v autě pak nefungují, jak mají.

Pozor s běžným řidičákem skupiny B si často nevystačíte. Přečtěte si článek Jaké řidičské oprávnění potřebuje pro tahání karavanu?