Poradna: Nosiče motorek/kol na podvozek obytného vozidla

Pokud chcete svým obytným autem převážet skútr, kola pro celou rodinu, nebo elektrokola, určitě uvažujete o montáži zadního nosiče na podvozek, který má oproti standardním nosičům na zadní stěnu vozidla několikanásobně vyšší nosnost. Před pořízením takového nosiče je však důležité zvážit několik základních parametrů. V tomto průvodci vám vysvětlíme, na co se zaměřit při výběru nosiče.

První krok: Určení váhy

Nosiče kol a motorek na obytném vozidle značně ovlivňují hmotnostní poměry vozidla. Pomocí tří jednoduchých kroků si můžete sami vypočítat, zda je nosnost nápravy vozidla dostatečná nebo kolik další hmotnosti lze na nosič nákladu na obytném vozidle naložit.

  1. Plně naložte obytné vozidlo a načtěte vše, co si vezmete na dovolenou.
  2. Pomocí kalibrované váhy určete hmotnost přední a zadní nápravy.
  3. Vypočítejte zbývající nosnost pomocí údaje na technickém průkazu vozidla. 

Následující vzorec vám pomůže: H = (GxA)/R

G = Hmotnost nosiče a skútru/kol, A = Vzdálenost od přední nápravy, R = Rozvor. Vynásobením G s A a vydělením R získáte dodatečné zatížení zadní nápravy (H). 

Předpokládejme, že hmotnost nosiče se skútrem je 150 kg, rozvor je 320 cm a vzdálenost nosiče od přední nápravy je 470 cm. Výsledná dodatečná zátěž zadní nápravy činí přibližně 220 kg. Stejný výpočet funguje také pro výpočet při přepravě nákladu v zadní garáži. Pokud je situace limitní, je třeba zkontrolovat, zda je pro model vozidla možná navýšení zatížení. Přitom je třeba vzít v úvahu, že přesunutím těžiště tak daleko dozadu dochází i ke snížení zatížení přední nápravy. To může mít značné nevýhody z hlediska jízdní stability, zejména u vozidel s předním pohonem. Snížení zatížení může také vést k tomu, že nebude dodrženo minimální zatížení přední nápravy. V takovém případě může být řešením přídavné odpružení zadní nápravy (https://www.karavanista.cz/vzduchove-mechy-pro-obytne-vozy-a-dodavky/). Zadní část vozidla lze ve stavu s nákladem zvednout a těžiště se tak opět posune vpřed.

Nosiče od Linnepe…

  • jsou odnímatelné,
  • patří mezi nejlehčí na trhu, 
  • jsou téměř zcela vyrobeny z hliníku odolného proti mořské vodě, 
  • nabízejí perfektní kombinaci nejnižší hmotnosti, dlouhé životnosti a maximálního komfortu.

Linnepe používá hliník místo oceli: velká nosnost a malá hmotnost :)

U většiny obytných vozidel není rezerva hmotnosti pro nosič zrovna velká, proto se při jeho výrobě hraje o každý gram.  Dobrou volbou jsou proto lehké, ale přitom velmi robustní nosiče z hliníku, které při nízké vlastní hmotnosti dokáží přepravit těžké náklady. Všechny systémy nosičů od Linnepe jsou odnímatelné, jsou téměř celé vyrobené z hliníku odolného proti mořské vodě a patří mezi nejlehčí nosiče na trhu. Na rozdíl od jiných systémů jsou nosiče Linnepe dodávány jako univerzální montážní sady. Protože nejsou vázány na konkrétní typ vozidla, lze je snadno přenést při výměně vozidla. Nosiče od Linnepe jsou dodávány s typovým schválením EU, takže není nutný zápis do dokladů vozidla. To ušetří čas a náklady spojené s technickou kontrolou a návštěvou dopravního inspektorátu.

K odstranění nosiče nepotřebujete žádné nástroje

Všechny nosiče Linnepe jsou spojeny s podvozkem, nikoli s karoserií. Pro maximální flexibilitu jsou všechny naše nosiče vybaveny rychloupínacími mechanismy. Díky nim lze nosiče snadno odstranit, když nejsou používány. Ideální pro snížení délky a hmotnosti vozidla. 

Druhý krok: Kontrola rámu

Dále je třeba zkontrolovat, zda je rámová konstrukce obytného vozidla obecně vhodná pro montáž nosiče motocyklů/kol. Na většině obytných vozidel lze bez problémů nosič namontovat. Důležité je umístění montážních bodů na podvozku. Obytná vozidla obvykle skládají z podvozku vozidla a nástavby na něm. Obytné nástavby jsou většinou postaveny přes celou délku podvozku. Grafika ilustruje, že nosič nemůže pasovat, protože držáky nosiče nedosáhnou přes nástavbu až k podvozku. Z tohoto důvodu musí být mezera mezi koncem podvozku a koncem nástavby překlenuta prodloužením rámu. Na toto prodloužení se potom montuje držák nosiče.

         

Naši dodavatelé mají přístup k rozsáhlým databázím, ve kterých jsou uloženy nejčastější varianty evropských obytných vozidel s jejich výbavou. Rychle zjistí, zda je nutné provést dodatečné prodloužení rámu.

Třetí krok: Kontrola světlé výšky

Dalším kritériem je světlá výška na zadní části vozidla. Montáž nosiče může způsobit omezení. Nosič je pevně spojen s rámem pomocí masivních nosných ramen. Tím se snižuje světlá výška. Důsledkem je, že zadní část vozidla rychleji přichází do styku s terénem na svazích nebo při prudkém stoupání. Řešením může být montáž dodatečného vzduchového odpružení. S jeho pomocí lze zadní část zvednout natolik, aby byl opět k dispozici dostatečný prostor pod vozidlem.

Prohlédněte si nabídku nosičů Linnepe pro obytné automobily:

Výsuv pro zadní garáž

Nejbezpečnějším místem pro uložení skútru nebo jízdních kol je samozřejmě garáž. Dvoukolová vozidla lze jednoduše uschovat pomocí výsuvného držáku SmartRail, který se jednoduše vysune a poté se sníží pro nakládání. Velmi důležité je, aby konstrukce byla co nejníže, aby se neztratilo příliš mnoho již tak omezené výšky nakládání. Nejprve by měl být přesně změřen výřez dveří a porovnán s rozměry skútru nebo jízdních kol. Zatímco jízdní kola často projdou dveřním výřezem jednoduše snížením řídítek a sedla, u skútru a podobných motocyklů jsou možnosti omezené. Výhodou výsuvné garáže oproti rampě je, že skútr lze například připevnit na výsuv a poté táhnout dovnitř s pomocí popruhu. To často poskytuje rozhodující centimetry, které umožňují projít dvoukolkou dveřmi.

Přihlédnout k nákladu

Důležité téma pro nakládání zadní garáže se týká nosnosti konstrukce. Protože zadní garáž obvykle přesahuje rámovou konstrukci základního vozidla, je nejprve třeba zkontrolovat, jaké maximální zatížení garáže uvádí výrobce nástavby. K váze skútru je třeba přidat váhu držáku a všech dalších předmětů, které budete v garáži přepravovat (židle, stůl, kabely a hadice, nářadí atd.). Nesmí být překročena maximální nosnost, jinak by mohlo dojít k poškození konstrukce.

Nosiče kol/elektrokol pro dodávky

Pro majitele dodávky je při výběru nosiče základní otázkou, zda je pro něj důležité mít možnost otevřít zadní dveře i s naloženým nosičem, nebo není. Pokud chcete skútr nebo lehký motocykl vzít s sebou na cesty, je vhodné použít nosič s platformou, abyste je mohli bezpečně upevnit. U levnějších systémů pro přístup k zadním dveřím nutné nejprve motorku či kola sundat, neměl by mít žádné madlo, které by překáželo, a musí být konstruován tak, aby se zadní dveře otevřely přes platformu včetně upevňovacích prvků. U posuvných nosičů s platformou je přístup k zádi kdykoli možný. Pro snadnější nakládání je u nosičů Linnepe zahrnuta i nájezdová rampa.

Je-li na vozidle namontován nosič se skútrem, může se u některých vozidel zadní část o několik centimetrů snížit. Dodatečná síla, která působí na listové pružiny, se samozřejmě musí projevit. S pomocí dodatečného vzduchového odpružení lze zadní část snadno znovu zvednout. To nejenže zvyšuje světlou výšku, ale také zlepšuje bezpečnost a pohodlí při jízdě. Dalším bodem je, že instalací vzduchového odpružení lze u mnoha vozidel zvýšit maximální náklad a zatížení náprav.

Máte otázky ohledně nosičů nebo potřebujete další informace? Potom nás můžete kontaktovat telefonicky na čísle +420 725 902 911 nebo prostřednictvím emailu info@karavanista.cz.